`Yuli´, sobre el bailarín cubano Carlos Acosta: ¿una película política? (+English/Français/Italiano/Deutsch)
Lecciones de manipulación
Martes, 02 de Octubre de 2018

Yuli, on the Cuban dancer Carlos Acosta: a political film? (English version: click CC on video screen, select language and play. Text in English can be found below).
'Yuli', sur le danseur cubain Carlos Acosta: est-il un film politique? (Version française: Appuyez sur CC sur l'écran vidéo, sélectionnez la langue et de reproduire. Texte français peut être lu ci-dessous).
'Yuli', sul ballerino cubano Carlos Acosta: un film politico? (Versione italiana: cliccare CC sul video, selezionare la lingua e riprodurre. Potete leggere il testo in italiano più in basso).
"Yuli", über den kubanischen Tänzer Carlos Acosta: Ein politischer Film? (Für die deutsche Version bitte über dem Bildschirm "CC" anklicken, die Sprache wählen und wiedergeben. Der deutsche Text ist auch auf dieser Seite weiter unten zu finden).

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`Hay que acabar con la vergüenza del bloqueo a Cuba´: palabras de Paul Laverty, guionista de Yuli, al recibir premio levantan al público

Edición: Esther Jávega.

`Yuli´, sobre el bailarín cubano Carlos Acosta: ¿una película política?

José Manzaneda, coordinador de Cubainformación.- “Yuli”, la película de Icíar Bollaín presentada recientemente en el Festival Internacional de Cine de San Sebastián, retrata la vida de Carlos Acosta (1).

Nos acerca a la infancia de un niño cubano que, sin vocación inicial alguna, llega a ser una de las principales figuras del ballet internacional, en compañías como el Ballet Nacional de Cuba, el Ballet de Houston, el de la Opera de París o el Royal Ballet de Londres (2).

Pero “Yuli” cuenta una historia, no es un film político. Algo que parece no ha sido del agrado de medios como el diario español ABC, que protestaba por sus “pocas referencias, y poco claras, a la situación política y social de Cuba” (3). Lo hacía en un texto que analizaba también el film “Alpha, the right to kill”, ambientado en el narco y la marginalidad de Filipinas. Pero en este caso -¡qué curioso!- no exigía a la película referencias a la “situación política y social” del país asiático.

En su afán por denostar a Cuba, el periodista de ABC llegaba al ridículo. Decía que “Yuli” fue “rodada en una Habana hermosa, antes de que el tiempo y la revolución hicieran mella en la carrocería de edificios y coches”. Algo alucinante: porque la película no fue rodada “antes de la Revolución”, sino el año pasado, y está ambientada en La Habana de los años 80 y 90.

Para este y otros diarios españoles, lo relevante de la historia es la “infancia de miseria y pobreza” que vivió el bailarín Carlos Acosta, como leemos en “El Mundo” (4). Pasó –nos dice- “de la miseria más absoluta al reconocimiento mundial”. “Su destino –leemos en otro medio, “El Español”- era acabar muerto de hambre en la isla, pero su talento natural (…) le reservaba un hueco en la historia de la danza” (5).

Ya. ¿Y en qué otro país de América Latina y del Tercer Mundo –donde la “miseria” y el “hambre” no son exageraciones de un periodista- ocurre que un niño negro, de un barrio humilde, tras ser formado gratuitamente en la escuela de arte del Estado, se convierte en estrella del ballet internacional y, ya en su madurez, decide regresar a su tierra para crear, en colaboración con el Estado que lo formó, una compañía y una escuela de danza (6) (7) (8)?

Y es que Cuba, en palabras del propio Carlos Acosta, es “el país del arte, de la danza”. (9) Y lo es porque –nos explica- “cuenta con un sistema que forma constantemente bailarines formidables, de clase mundial”.

Acosta Danza, la compañía que instaló en La Habana en 2016, con el apoyo del Ministerio de Cultura de Cuba y del Teatro Sadler’s Well de Londres, integra y forma a numerosos jóvenes, y se suma a la obra de otras compañías cubanas de gran trayectoria, como el Ballet Nacional de Cuba o Danza Contemporánea de Cuba (10) (11).

Pero recordemos, “Yuli” es solo una excelente película. Un bello relato que nos habla de talento, sacrificio, nostalgia, amistad y superación. Por ello, críticos de cine: ¿les parece si no hablamos de política?

(1)  https://www.efe.com/efe/espana/cultura/el-cubano-carlos-acosta-baila-su-vida-para-iciar-bollain-en-yuli/10005-3492862#

(2)  https://www.ecured.cu/Carlos_Acosta

(3)  https://www.abc.es/play/cine/noticias/abci-bailarin-carlos-acosta-y-cubana-vida-201809231813_noticia.html

(4)  https://www.elcultural.com/noticias/cine/Iciar-Bollain-a-por-el-gran-publico-con-la-luminosa-Yuli/12572

(5)  https://www.elespanol.com/cultura/cine/20180924/pobre-negro-maricon-bailarin-cubano-derribo-prejuicios/340216412_0.html

(6)  https://www.nytimes.com/es/2018/04/24/carlos-acosta-danza-cuba/

(7)  http://www.lajiribilla.cu/articulo/acosta-danza-claro-que-si

(8)  http://www.cubadebate.cu/noticias/2017/10/01/critica-britanica-elogia-a-compania-cubana-acosta-danza/#.W6yBZPntaig

(9)  http://www.juventudrebelde.cu/cultura/2016-03-14/mi-corazon-siempre-estuvo-en-cuba

(10)       http://www.juventudrebelde.cu/cultura/2018-05-03/acosta-danza-hace-llamado-a-estudiantes-de-ballet-y-danza

(11)       https://www.ecured.cu/Compa%C3%B1%C3%ADa_Acosta_Danza

 

Yuli, on the Cuban dancer Carlos Acosta: a political film?

Jose Manzaneda, coordinator of Cubainformación

Translated by Ricardo Vaz

“Yuli”, a film by Icíar Bollaín recently presented at the International Film Festival of San Sebastián, depicts the life of Carlos Acosta (1).

It takes us to the childhood of a Cuban boy who, despite no natural calling, becomes one of the main figures of international ballet, in companies such as the National Ballet of Cuba, the Ballet of Houston, the Paris Opera or the Royal Ballet of London (2).

But “Yuli” tells a story, it’s not a political film. Something that was not to the liking of media such as Spanish daily ABC, which complained about the few references, and unclear at that, to the political and social situation in Cuba (3). It did so in a piece that also reviewed the film “Alpha, the right to kill”, set in the world of drugs and crime in the Philippines. But in this case (remarkably!) ABC did not demand references to the “political and social situation” of the Asian country.

In his eagerness to vilify Cuba, the ABC journalist went to embarrassing lengths. He said that Yuli was shot in a beautiful Havana, before time and the revolution damaged buildings and cars. This is amazing, because the film was not shot “before the Revolution”, but last year, and it takes place in Havana during the 80s and 90s.

For ABC and other Spanish media, the relevant part of the story is the “childhood of misery and poverty” that dancer Carlos Acosta lived through, as we can read in “El Mundo” (4). He lived through – we are told – “some of the world’s absolute worst misery”. “His destiny – we read in another outlet, “El Español” – was to starve to death in Cuba, but his natural talent (…) found him a place in the history of dance” (5).

Right… In what other Latin America or Third World country – where “misery” and “starvation” are not journalistic exaggerations – does a black kid, from a poor neighbourhood, after studying for free in a public art school, become an international ballet star and then, in his later years, decide to go back home to create, alongside the state that trained him, a dance company and a school (6) (7) (8)?

It turns out that Cuba, in the words of Acosta himself, is the country of art, of dance. (9) And it is so because – he tells us – “it has a system that constantly trains remarkable, world-class dancers”.

Acosta Danza, the company he founded in Havana in 2016, with the support of the Cuban Culture Ministry and Sadlers Wells Theatre in London, integrates and trains lots of young people, and joins forces with other longstanding Cuban companies, such as the National Ballet of Cuba or Cuban Contemporary Dance (10) (11).

But we stress that “Yuli” is just an excellent film. A beautiful story that tells us of talent, sacrifice, nostalgia, friendship and achievement. For that, film critics, how about if we don’t talk about politics?

(1)   https://www.efe.com/efe/espana/cultura/el-cubano-carlos-acosta-baila-su-vida-para-iciar-bollain-en-yuli/10005-3492862#

(2)   https://www.ecured.cu/Carlos_Acosta

(3)   https://www.abc.es/play/cine/noticias/abci-bailarin-carlos-acosta-y-cubana-vida-201809231813_noticia.html

(4)   https://www.elcultural.com/noticias/cine/Iciar-Bollain-a-por-el-gran-publico-con-la-luminosa-Yuli/12572

(5)   https://www.elespanol.com/cultura/cine/20180924/pobre-negro-maricon-bailarin-cubano-derribo-prejuicios/340216412_0.html

(6)   https://www.nytimes.com/es/2018/04/24/carlos-acosta-danza-cuba/

(7)   http://www.lajiribilla.cu/articulo/acosta-danza-claro-que-si

(8)   http://www.cubadebate.cu/noticias/2017/10/01/critica-britanica-elogia-a-compania-cubana-acosta-danza/#.W6yBZPntaig

(9)   http://www.juventudrebelde.cu/cultura/2016-03-14/mi-corazon-siempre-estuvo-en-cuba

(10)                       http://www.juventudrebelde.cu/cultura/2018-05-03/acosta-danza-hace-llamado-a-estudiantes-de-ballet-y-danza

(11)                       https://www.ecured.cu/Compa%C3%B1%C3%ADa_Acosta_Danza

 

Espace "Leçons de manipulation" de Cubainformación TV

'Yuli', sur le danseur cubain Carlos Acosta: est-il un film politique?

José Manzaneda, coordinateur de Cubainformación

Traduction par Rosa-Mari LOU

Sous­titres para Antonio García Moreno

"Yuli", le film d'Iciar Bollain présenté récemment au Festival International de Cinéma de Saint-Sébastien, relate la vie de Carlos Acosta (1). 

Il nous entraîne vers l'enfance d'un enfant cubain, sans vocation initiale aucune, qui en arrive à devenir un des principaux danseurs étoiles du ballet international, dans des compagnies comme le Ballet National de Cuba, le Ballet de Houston, celui de l'Opéra de Paris ou le Royal Ballet de Londres (2).

Mais "Yuli" raconte une histoire, ce n'est pas un film politique. Ce qui paraît-il n'a pas été du goût des médias comme le journal espagnol ABC qui a protesté pour les "rares références, et peu claires, à la situation politique et sociale de Cuba" (3). Il l’a fait dans un texte qui analyse aussi le film "Alpha, the right to kill", dont le contexte est le narcotrafic et la marginalité des Philippines. Mais dans ce cas -: Comme c’est bizarre! – il n’a pas exigé du film des références à la "situation politique et sociale" du pays asiatique.

Dans son obstination à dénigrer Cuba, le journaliste d'ABC a frisé le ridicule. Il a dit que "Yuli" a été "tourné dans une Havane superbe, avant que le temps et la révolution ne fassent des rayures dans la carrosserie des édifices et des voitures". Ce qui est hallucinant: parce que le film n'a pas été tourné "avant la Révolution", mais l'année dernière, et son contexte est La Havane des années 80 et 90.

Pour celui-ci et d'autres journaux espagnols, ce qui ressort de l'histoire c'est l’ "enfance de misère et de pauvreté" vécue par le danseur Carlos Acosta, comme nous pouvons lire dans “El Mundo” (4). Il est passé-   nous dit-il - "de la misère la plus absolue à la reconnaissance mondiale". "Son destin -   lisons-nous dans un autre média," “El Español”-  "-était de finir mort de faim dans l'île, mais son talent naturel (…) lui réservait une place dans l'histoire de la danse" (5).

Bon. Et dans quel autre pays d'Amérique latine et du Tiers monde - où la "misère" et la "faim" ne sont pas les exagérations d'un journaliste - arrive-t-il qu'un enfant noir, d'un quartier pauvre, après avoir été formé gratuitement dans l'école d'art de l'État, devienne une étoile de ballet international et, arrivé à sa maturité, décide- de revenir vers sa terre pour créer, en collaboration avec l'État qui l'a formé, une compagnie et une école de danse (6) (7) (8)?

Et c'est que Cuba, ce sont les propres mots de Carlos Acosta, est "le pays de l'art, de la danse". (9) Et il l’est parce que - nous explique-t-il - "il dispose d'un système qui forme constamment des danseurs formidables, de classe mondiale". 

Acosta Danza, la compagnie qu’il a créé à La Havane en 2016, avec l'appui du Ministère de la Culture de Cuba et du Théâtre  Sadler's Well de Londres, intègre et forme de nombreux jeunes, et s’ajoute à l'œuvre d'autres compagnies cubaines de prestige, comme le Ballet National de Cuba ou Danse Contemporaine de  Cuba (10) (11).

Mais rappelons-nous, "Yuli" est seulement un excellent film. Un beau récit qui nous parle de talent, de sacrifice, de nostalgie, d’amitié et de dépassement de soi. C’est pourquoi, Messieurs les critiques de cinéma: ça vous dirait si nous ne parlions pas de politique?

(1)   https://www.efe.com/efe/espana/cultura/el-cubano-carlos-acosta-baila-su-vida-para-iciar-bollain-en-yuli/10005-3492862#

(2)   https://www.ecured.cu/Carlos_Acosta

(3)   https://www.abc.es/play/cine/noticias/abci-bailarin-carlos-acosta-y-cubana-vida-201809231813_noticia.html

(4)   https://www.elcultural.com/noticias/cine/Iciar-Bollain-a-por-el-gran-publico-con-la-luminosa-Yuli/12572

(5)   https://www.elespanol.com/cultura/cine/20180924/pobre-negro-maricon-bailarin-cubano-derribo-prejuicios/340216412_0.html

(6)   https://www.nytimes.com/es/2018/04/24/carlos-acosta-danza-cuba/

(7)   http://www.lajiribilla.cu/articulo/acosta-danza-claro-que-si

(8)   http://www.cubadebate.cu/noticias/2017/10/01/critica-britanica-elogia-a-compania-cubana-acosta-danza/#.W6yBZPntaig

(9)   http://www.juventudrebelde.cu/cultura/2016-03-14/mi-corazon-siempre-estuvo-en-cuba

(10)http://www.juventudrebelde.cu/cultura/2018-05-03/acosta-danza-hace-llamado-a-estudiantes-de-ballet-y-danza

(11)https://www.ecured.cu/Compa%C3%B1%C3%ADa_Acosta_Danza

 

'Yuli', sul ballerino cubano Carlos Acosta: un film politico?

José Manzaneda, coordinatore di Cubainformación

Traduzione Francesco Monterisi

"Yuli", il film di Icíar Bollaín presentato di recente al Festival Internazionale del Cinema di San Sebastian, ritrae la vita di Carlos Acosta (1).

Ci avvicina all'infanzia di un bambino cubano che, senza alcuna vocazione iniziale, diventa una delle principali figure del balletto internazionale in compagnie come il Balletto Nazionale di Cuba, il Houston Ballet, quello dell'Opera di Parigi o il Royal Ballet of London (2).

Ma "Yuli" racconta una storia, non è un film politico. Qualcosa che sembra non sia stato gradito da media come il quotidiano spagnolo ABC, che protestava per i suoi "pochi riferimenti, e poco chiari, alla situazione politica e sociale di Cuba" (3). Lo faceva in un testo che analizzava anche il film "Alpha, the right to kill", ambientato nel narco e nella marginalità delle Filippine. Ma in questo caso -che buffo!- non esigeva dal film riferimenti alla "situazione politica e sociale" del paese asiatico.

Nella sua ansia di insultare Cuba, il giornalista di ABC giungeva al ridicolo. Diceva che "Yuli" è stato "girato in una bella Avana, prima che il tempo e la rivoluzione scalfissero la carrozzeria di edifici ed automobili". Qualcosa di allucinante: perché il film non è stato girato "prima della Rivoluzione", ma l'anno scorso, ed è ambientato nell'Avana degli anni '80 e '90.

Per questo ed altri giornali spagnoli, il rilevante della storia è "l'infanzia di miseria e povertà" vissuta dal ballerino Carlos Acosta, come leggiamo ne "El Mundo" (4). È passato -ci dice- "dalla miseria più assoluta al riconoscimento mondiale". "Il suo destino -leggiamo in un altro media," El Español"- era finire per morire di fame sull'isola, ma il suo talento naturale (...) gli riservava un posto nella storia della danza" (5).

Già. Ed in quale altro paese dell'America Latina e del Terzo Mondo, -dove la "miseria" e la "fame" non sono esagerazioni di un giornalista- avviene che un bambino nero, di un umile quartiere, dopo essere stato gratuitamente formato alla scuola l'arte dello Stato, si converte in una stella del balletto internazionale e, ora nella sua maturità, decide di ritornare in patria per creare, in collaborazione con lo Stato che l'ha formato, una compagnia ed una scuola di danza (6) (7) (8 )?

E' che Cuba, nelle parole dello stesso Carlos Acosta, è "il paese dell'arte, della danza". (9) E lo è perché -ci spiega- "ha un sistema che costantemente forma formidabili ballerini, di classe mondiale".

Acosta Danza, la compagnia che ha installato a L'Avana, nel 2016, con il sostegno del Ministero della Cultura di Cuba e del Teatro Sadler Well di Londra, integra e forma numerosi giovani, e si aggiunge all'opera di altre compagnie cubane di grandi precedenti come il Balletto nazionale di Cuba o Danza Contemporanea di Cuba (10) (11).

Ma ricordiamo, "Yuli" è solo un eccellente film. Una bella storia che ci parla di talento, sacrificio, nostalgia, amicizia e superamento. Quindi, critici cinematografici: va bene se non parliamo di politica?

(1)      https://www.efe.com/efe/espana/cultura/el-cubano-carlos-acosta-baila-su-vida-para-iciar-bollain-en-yuli/10005-3492862#

(2)      https://www.ecured.cu/Carlos_Acosta

(3)      https://www.abc.es/play/cine/noticias/abci-bailarin-carlos-acosta-y-cubana-vida-201809231813_noticia.html

(4)      https://www.elcultural.com/noticias/cine/Iciar-Bollain-a-por-el-gran-publico-con-la-luminosa-Yuli/12572

(5)      https://www.elespanol.com/cultura/cine/20180924/pobre-negro-maricon-bailarin-cubano-derribo-prejuicios/340216412_0.html

(6)      https://www.nytimes.com/es/2018/04/24/carlos-acosta-danza-cuba/

(7)      http://www.lajiribilla.cu/articulo/acosta-danza-claro-que-si

(8)      http://www.cubadebate.cu/noticias/2017/10/01/critica-britanica-elogia-a-compania-cubana-acosta-danza/#.W6yBZPntaig

(9)      http://www.juventudrebelde.cu/cultura/2016-03-14/mi-corazon-siempre-estuvo-en-cuba

(10)                     http://www.juventudrebelde.cu/cultura/2018-05-03/acosta-danza-hace-llamado-a-estudiantes-de-ballet-y-danza

(11)                     https://www.ecured.cu/Compa%C3%B1%C3%ADa_Acosta_Danza

 

"Lektionen der Manipulation" von Cubainformación TV

"Yuli", über den kubanischen Tänzer Carlos Acosta: Ein politischer Film?

José Manzaneda, Koordinator von Cubainformación.- "Yuli", der Film von Icíar Bollaín, der jüngst auf den Internationalen Filmfestspielen von San Sebastián präsentiert wurde, stellt das Leben von Carlos Acosta dar (1).

Es wird uns die Kindheit eines kubanisches Kindes näher gebracht, das ohne irgendeine ursprüngliche Berufung zu einem der führenden Protagonisten des internationalen Ballets wurde, in Institutionen wie dem Nationalballet Kubas, dem Ballet von Houston, der Oper in Paris und dem Königlichen Ballet in London (2).

Aber "Yuli" erzählt eine Geschichte und ist kein politischer Film. Etwas, das scheinbar nicht zum Vergnügen für Medien wie der spanischen Tageszeitung ABC ist, die gegen die "wenigen und wenig klaren Bezüge zur politischen und sozialen Situation in Kuba" protestierten (3). Dies taten sie in einem Text, der auch den Film "Alpha, das Recht zu töten" analysierte, der im sozialen Abseits der Philippinen spielt. Aber in diesem Fall -welch Überraschung- gab es keinerlei Bezug zur "politischen und sozialen Situation" im asiatischen Land.

In seinem Bestreben Kuba zu verunglimpfen, macht der Journalist von ABC sich lächerlich. Er sagt, dass "Yuli" "in einem schönen Havanna gedreht wurde, bevor es die Zeit und die Revolution zerstörte in der Karosserie von Gebäuden und Autos". Etwas erstaunliches: Denn der Film wurde nicht "vor der Revolution" gedreht, sondern im vergangenen Jahr und er spielt im Havanna der 80er und 90er Jahre.

Für diese und andere spanische Tageszeitungen ist das Relevante der Geschichte "die Kindheit in Elend und Armut", in der der Tänzer Carlos Acosta lebte, wie wir in "El Mundo" lesen (4). Er erlebte -wie man uns erzählt- "das weltweit anerkannteste Elend". "Sein Schicksal -lesen wir in einem anderen Medium, "El Español"- war es auf der Insel zu verhungern, aber sein natürliches Talent (...) sicherte ihm eine Lücke in der Geschichte des Tanzes" (5).

Nun, und in welchem anderen Land in Lateinamerika oder der dritten Welt -wo das "Elend" und der "Hunger" keine Übertreibungen eines Journalisten sind- geschieht es, dass ein schwarzes Kind aus einem einfach Stadtviertel durch eine kostenlose Ausbildung in der staatlichen Kunstschule, zu einem Star des internationalen Ballets wird und im reifen Alter entscheidet in sein Land zurückzukehren um, in Zusammenarbeit mit dem Staat, der ihn ausgebildet hat, eine Gesellschaft und eine Tanzschule zu erschaffen (6) (7) (8)?

Und es ist Kuba, das in den Worten des selben Carlos Acosta "das Land der Kunst und des Tanzes ist". (9). Und dies, weil -wie er uns erklärt- man auf ein System zählen kann, dass regelmäßig großartige Tänzer, von Weltklasse, formt".

Acosta Danza, die Gesellschaft, die er 2016 in Havanna mit der Unterstützung des kubanischen Kulturministeriums und des Londoner Sadler´s Well Theaters  gegründet hat, bildet und formt zahlreiche Jugendliche aus und gesellt sich zu anderen kubanischen Gesellschaften mit einer großen Bekanntheit, wie das Nationalbalett Kubas oder Danza Contemporánea de Cuba. (10) (11).

Aber erinnern wir uns, dass "Yuli" nur ein exzelenter Film ist. Eine schöne Geschichte von Talent, Opfern, Nostalgie, Freundschaft und Überwältigung. Daher an die Kinokritiker: Was halten Sie davon, wenn wir nicht über Politik sprechen?

(1)  https://www.efe.com/efe/espana/cultura/el-cubano-carlos-acosta-baila-su-vida-para-iciar-bollain-en-yuli/10005-3492862#

(2)  https://www.ecured.cu/Carlos_Acosta

(3)  https://www.abc.es/play/cine/noticias/abci-bailarin-carlos-acosta-y-cubana-vida-201809231813_noticia.html

(4)  https://www.elcultural.com/noticias/cine/Iciar-Bollain-a-por-el-gran-publico-con-la-luminosa-Yuli/12572

(5)  https://www.elespanol.com/cultura/cine/20180924/pobre-negro-maricon-bailarin-cubano-derribo-prejuicios/340216412_0.html

(6)  https://www.nytimes.com/es/2018/04/24/carlos-acosta-danza-cuba/

(7)  http://www.lajiribilla.cu/articulo/acosta-danza-claro-que-si

(8)  http://www.cubadebate.cu/noticias/2017/10/01/critica-britanica-elogia-a-compania-cubana-acosta-danza/#.W6yBZPntaig

(9)  http://www.juventudrebelde.cu/cultura/2016-03-14/mi-corazon-siempre-estuvo-en-cuba

(10)http://www.juventudrebelde.cu/cultura/2018-05-03/acosta-danza-hace-llamado-a-estudiantes-de-ballet-y-danza

(11)https://www.ecured.cu/Compa%C3%B1%C3%ADa_Acosta_Danza

Comentarios (2)

...
Felicidades a todos pero que pena con nuestra prensa especializada. A que le tienen miedo o simplemente es desidia.
Arnaldo Castro , jueves, 04 de octubre de 2018
...
Lo que me extraña es que esta película no haya sido divulgada como merece en la prensa nacional
Gloria Alicia León Martínez , miércoles, 03 de octubre de 2018

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La columna

En la ONU se gritó ¡Fuera Almagro!.

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Ramón Pedregal Casanova.- El martes 16 de octubre el gobierno vergonzante del imperio pretendía hacer trinchera en la sala de ECOSOC (Consejo Económico y Social) de la ONU para disparar contra Cuba.

Ramón Pedregal | Jueves, 18 Octubre 2018

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