Uxía Castro - Novas da Galiza / Fotos Charo Lópes.- Com um 66,8% dos votos a favor, o passado 25 de setembro o povo cubano aprovou em plebiscito o seu novo Código das Famílias (1). Mais de 6 milhons de pessoas fôrom às urnas, o que supom umha participaçom do 74%. Yamila González, jurista e professora titular da Universidade da Havana, fijo parte da Comissom redatora do Código das Famílias. É vice-presidenta da Uniom Nacional de Juristas de Cuba e membro do Comité Nacional da Federaçom de Mulheres Cubanas.


Como resumiria o Código das Famílias?
O Código das Famílias —esse plural é intencional— responde à realidade atual das famílias cubanas; a umha diversidade e umha pluralidade que nom se viam refletidas no código vigente de 1975. Era necessário reconhecer os direitos e garantias de novas realidades, fora da heteronorma e o modelo tradicional. No momento de elaboraçom da lei houvo um importante estudo de jurisprudência comparada. O CF está vinculado à Constituiçom de 2019 e, particularmente, ao seu artigo 81, já que desenvolve os conteúdos em matéria de igualdade, nom discriminaçom e dignidade humana. Ambos os textos se vírom fortalecidos polas fórmulas participativas de consulta popular e referendo e ambos, também, manifestam que o centro das relaçoms familiares tem que ser o afeto e o amor, nom a consanguinidade.

Que achegas provenhem das luitas sociais?
O projeto cubano é um projeto de justiça social. Isto seria impossível sem a olhada que achega a participaçom popular. Em 2019, aprovada a Constituiçom, houvo um processo inicial em que se criou um grupo de trabalho e umha comissom. Já em 2021, publica-se a versom 22 do Código e convoca-se um primeiro processo de consulta especializado, com pessoal investigador dos âmbitos da sociologia, a psicologia, a demografía, a comunicaçom ou a economia, com redes LGBTIQ+ e feministas, estudantado do ensino médio, dirigentes da Federaçom Estudiantil Universitária, pessoas em situaçom de deficiência e pessoas idosas.

Ainda que como estado laico Cuba nom se rege por motivaçons religiosas, houvo também consulta entre grupos de diferentes determinaçoms, já que se entende que o carácter inovador do código provoca umha mudança cultural importante e que nom se pode desconhecer a influência que estes grupos tenhem em parte da populaçom.

Após este processo especializado, modificou-se mais de 60% do projeto. Depois, entre fevereiro e abril de 2022, tivo lugar um processo amplíssimo de consulta popular do texto já aprovado pola Assembleia Nacional, mais de 70.000 reunions. A própria consulta popular converteu-se num espaço educativo mediante os debates e a sensibilizaçom que implicárom para a populaçom. Dessa segunda consulta modificou-se o 49% do trabalho. Portanto, o que chegou ao referendo era já completamente diferente a aquela versom inicial.

Aliás, os movimentos sociais tivérom parte muito importante no âmbito comunicativo. Em redes, médios, escolas e diferentes comunidades ao longo de todo o território cubano. Havia que compreender o conteúdo do CF para tomar umha decisom. Porém, o trabalho nom termina aqui. A aprovaçom do CF nom é a fim do caminho senom o ponto de partida. Dizemos que as mentes nom mudam do 25 para o 26 (o 26 de setembro tivo lugar o plebiscito). Agora resta um processo de capacitaçom e sensibilizaçom importante para a aplicaçom efetiva desta lei.

Porque é importante a mudança do conceito “poder paternal” polo de “responsabilidade parental”?

Já na prática jurídica se vinha demonstrando que a realidade social do país nom era essa, que a responsabilidade parental nom estava a cair só em pais e nais. É umha mudança de paradigma localizada no interesse superior das crianças e a sua autonomia progressiva. Entram papeis como a nai e pais afins (tradicionalmente, madrastas e padrastos). Ainda que nom haja sangue, se há umha relaçom baseada no afeto e construída como umha família, também é umha família que há que reconhecer e proteger.

A norma inclui as avó.

Sim. Avós e avôs fôrom sempre um pilar no cuidado das crianças. No entanto, nom tinham reconhecidos os seus direitos. Se havia umha circunstância que afetava à relaçom das nais e pais com essas avós e avôs e pola que decidiam cortar a comunicaçom nom passava nada. Na prática jurídica cubana estavam a dar-se casos assim. Agora existe o direito de comunicaçom entre parentes e pessoas afetivamente próximas. Também achamos que muitas avós e avôs, do ponto de vista jurídico, tinham umha guarda de facto das suas netas, sem nenhum mecanismo real que garantisse certa legalidade. Agora, com essas figuras novas como a guarda cuidado para parentes e pessoas afetivamente próximas ou a delegaçom da responsabilidade parental há muita mais segurança jurídica desses cuidados.

Yamila González, juntamente com seu companheiro Enmanuel George López, da Rede Ibero-Americana e Africana de Masculinidade (RIAM), com quem viajou à Europa em novembro passado para apresentar o Código da Família. A visita à Galiza estivo a cargo da Associaçom de Amizade Galego-Cubana. (charo lopes)

Por que defendem que a gestaçom solidária é diferente das barrigas de aluguer?

Dizemos solidária porque toda possibilidade de mercantilizaçom e explotaçom do corpo das mulheres elimina-se. Em primeiro lugar polo controle legal da figura. Assim, os requisitos exigem que só se poda dar entre pessoas afetivamente próximas, que só se poda dar umha vez e que a pessoa gestante nunca ponha as suas gâmetas. Se pom as suas gâmetas já estamos a falar de multiparentalidade e relaçom filiaria e nesta parte do CF fomos especialmente cuidadosos com a linguagem. Sempre falamos de pessoas gestantes porque podemos falar de umha pessoa trans.

Um segundo controlo é o médico. Fai-se umha valoraçom integral do físico, o psicológico e o emocional. Em terceiro e último lugar, estaria o controlo judicial, já que só um tribunal pode autorizar o proceder médico. Logo dessa aprovaçom por parte do tribunal há um ano para submeter-se à gestaçom. Do contrário, há que reiniciar todo o processo.

Além disto, também poderám existir responsabilidades penais e estabelece-se a inhabilitaçom do pessoal médico que incorra em algum incumprimento. Contudo, em Cuba o sistema de saúde é público, nom é possível que apareçam centros privados que procurem o lucro com estes procedimentos.

Que supom para o coletivo LGBT esta lei?
Era um grupo populacional com quem havia umha dívida histórica e havia que lhes garantir os seus direitos no âmbito familiar. Há um elemento importante para a pluralidade do CF que é que nom é que tenha um artigo que reconheça o matrimónio igualitário. Simplesmente o CF di que o matrimónio é entre duas pessoas. Igual com a uniom de facto e com os direitos reprodutivos. Dessa maneira reconhece-se a diversidade integralmente.

Género
Marilys Suárez Moreno - Revista Mujeres.- Dicen que fue una mujer de armas tomar y su historia de vida no deja dudas sobre la también llamada Capitana de Vuelta Abajo. Ferviente seguidora de los planes insurreccionales de José Ma...
Ser “jefas de hogar”, en lugar de apoderamiento significa dobles y triples jornadas de trabajo y la presión mental que implica la responsabilidad de sostener económicamente un hogar Dixie Edith - Red Semlac / Foto: SEMlac Cu...
Grupo de tejedoras del Yarual y algunos de los artículos que producen en su taller Sara Más - Red Semlac / Foto: SEMlac Cuba.- Vidas que se van transformando en el tiempo, mientras tejen con fibra vegetal, son las que se muestran en el ...
Lo último
Isabel Rubio, razones para la libertad
Marilys Suárez Moreno - Revista Mujeres.- Dicen que fue una mujer de armas tomar y su historia de vida no deja dudas sobre la también llamada Capitana de Vuelta Abajo. Ferviente seguidora de los planes insurreccionales de José Ma...
Ver / Leer más
La Columna
La Revista